Problemy ze słuchem ma co trzeci Polak. Niedosłuch utrudnia życie i załatwianie wielu spraw. Stąd też Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz firmy telekomunikacyjne, zawarły porozumienie, dzięki któremu będziemy lepiej słyszeć na przykład w urzędach. Stanie się to możliwe dzięki pętlom indukcyjnym - systemom wspomagania słuchu.
![Pętla indukcyjna rozwiazaniem dla osobób słabo słyszących [fot. InfoWire.pl] Pętla indukcyjna rozwiazaniem dla osobób słabo słyszących [fot. InfoWire.pl]](http://www.senior.pl/Petla-indukcyjna-rozwiazaniem-dla-osobob-slabo-slyszacych_img53cefa5ed9738.jpg)
Zastosowanie pętli indukcyjnej umożliwi osobom słabo
słyszącym i niesłyszącym oraz niewidomym prowadzenie rozmowy w hałaśliwych miejscach. System ten eliminuje zewnętrzne
zakłócenia - szumy i hałas. Dzięki temu dźwięk jest czysty, nawet gdy osoba niepełnosprawna słyszy go z odległości 10 metrów. Pętla indukcyjna przekazuje bowiem monofoniczny sygnał audio.
System jest aktualnie testowany. Na początek w biurach obsługi klienta piętnastu przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, które podpisały w maju porozumienie w tej sprawie.
- Chcemy sprawdzić, jak pętla będzie funkcjonować. Jeśli się sprawdzi, wtedy zmienimy prawo, by to rozwiązanie było stosowane we wszystkich urzędach administracji publicznej – podkreślał minister Trzaskowski.
Pętla indukcyjna może pomóc w likwidacji barier stojących przed osobami niedosłyszącymi.
- Osoba
słabo słysząca potrzebuje osobnego pomieszczenia, gdzie nie będzie hałasu i innych czynników zakłócających komunikację. Niestety – tej wiedzy pracownicy różnych instytucji nie posiadają – zaznacza Justyna Kucińska z Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego.
Aktualnie w całej Polsce trwa Narodowy Test Słuchu. W jego ramach Polacy mogą sprawdzić jak słyszą. Specjalny słuchobus odwiedzi kilkadziesiąt miast, a wyniki badań posłużą do sporządzenia raportu.